Collectieve rechten en plichten

Bijlage 2: Collectieve rechten en plichten


  1. Gebruikte terminologie:

De voorziening: de hiernagenoemde vzw, die zorg en bijstand organiseert en verleent aan personen met een handicap.

De gebruiker: de persoon met een handicap, die door de voorziening wordt opgenomen en begeleid of zijn wettelijke vertegenwoordiger (in geval van verlengde minderjarigheid).


  1. Identificatie van de voorziening

Het charter werd opgemaakt door Albe vzw, gevestigd te Lobelialaan 14, 2950 Kapellen en waarvan de eerste statuten op datum van 21 januari 1986 en de volledig vernieuwde statuten op 29 oktober 2009 verschenen in het Belgisch Staatsblad.

Albe vzw is een vergunde zorgaanbieder van het VAPH


  1. Doelstelling, omschrijving van de doelgroep, missie, visie, waarden, strategie en overzicht van de dienstverlening.

3.1. Albe vzw heeft tot doel de verwezenlijking van een kleinschalig woonproject en het verlenen van aangepaste opvangmogelijkheden en geschikte verblijfplaatsen voor volwassen mentaal gehandicapten. Daarnaast bieden wij zinvolle dagbesteding aan voor een niet-residentieel publiek.


3.2. De voorziening richt zich tot volwassenen al of niet met een mentale beperking met bijkomende karakteriële en/of psychiatrische stoornissen.


3.3. Missie, visie, waarden en strategie

Missie van onze voorziening

De verwezenlijking van een woonproject  en het verlenen van aangepaste opvangmogelijkheden, geschikte verblijfplaatsen en tijdsbesteding voor volwassen personen met een mentale beperking en een psychiatrische achtergrond.


Visie van onze voorziening

In Albe worden mensen opgevangen en verzorgd, in een werkelijk leefbare plaats; een plaats waar bewoners de mogelijk hebben om verantwoordelijk te kunnen zijn.  Er wordt vertrokken vanuit een waardepatroon dat werd besproken tijdens algemene vergaderingen. De visie in Albe is geïnspireerd door de Institutionele Psychotherapie (IP), waarbij gebruik gemaakt wordt van vijf instrumenten:

  1. aanwezig zijn in het dagelijkse leven
  2. vrije circulatie
  3. heterogeniteit van mensen, dingen en plaatsen
  4. organisatie van de therapeutische clubwerking
  5. het transversale (transformeren van een verticale hiërarchie)


Waarden van onze voorziening

  • vrije circulatie
  • respect voor ieders eigenheid
  • herbronning en zelfbevraging
  • passie
  • gastvrijheid (openheid/onthaal)
  • verbondenheid, samenhorigheid, betrokkenheid
  • dragen van verantwoordelijkheid


De uitwerking van deze waarden gebeurt telkens op verschillende niveaus: bewoners, personeel, instelling, maatschappij. Voor de uitgebreide omschrijving ervan verwijzen wij naar het kwaliteitshandboek van de vzw, wat ten allen tijde in elektronische of papieren versie kan ingekeken worden in de Lobelialaan 14 te 2950 Kapellen.

3.4. Het dienstverleningsaanbod wordt per budgethouder gespecifieerd en kan volgende zaken omvatten:

  • 24-uren opvang en huisvesting van gebruikers, alle dagen van het  jaar.
  • De gebruikers beschikken over een slaapkamer met wastafel die hoogstens 2 bedden omvat. De bewoner mag, na overleg, het meubilair van de kamer aanvullen met persoonlijke zaken, met eigendomsbehoud. Albe vzw kan voor de door de bewoner meegebrachte persoonlijke zaken slechts verantwoordelijk gesteld worden wanneer haar zware nalatigheid kan ten laste gelegd worden. Er worden geen waardevolle zaken, die eigendom zijn van de bewoner, in bewaring genomen door Albe vzw.
  • De voorziening is niet onderverdeeld in leefgroepen. Elke bewoner wordt individueel gevolgd. In overleg met de gebruikers en/of hun naaste verwanten, kan de kamerverdeling herzien worden. In dringende gevallen kan van deze regel afgeweken worden, mits navolgend overleg.
  • De bewonersgroep beschikt over gemeenschappelijke ruimten en dit in elk woongebouw: salons, tv-kamer, eetzaal, badkamers, ontvangsthal. De voorziening staat in voor verlichting, verwarming en voeding.
  • Er wordt gestreefd naar een gezonde en evenwichtige voeding. De gebruikers ontvangen minstens één warme maaltijd per dag. Het menu wordt wekelijks opgesteld samen met de bewoners.
  • Ambulante medische zorgen worden desgevallend verstrekt door de huisartsen geraadpleegd door de instelling voor budgethouders die residentieel in Albe verblijven, tenzij de gebruiker de voorziening verwittigt en op zijn kosten een beroep doet op een persoonlijke arts. 
  • Wanneer de medische staf van de instelling dit noodzakelijk acht, wordt overgegaan tot opname in een kliniek of een andere gespecialiseerde inrichting. Bij urgentie kan dit gebeuren zonder voorafgaand overleg met de vertegenwoordiger.
  • Bij afwezigheid van de arts neemt de directie de beslissing. Albe vzw is in dit geval verplicht de vertegenwoordiger ervan zo spoedig mogelijk te verwittigen.
  • Niet dringende hospitalisatie en heelkundige behandelingen worden in overleg met de arts verbonden aan de voorziening door de betrokkene zelf beslist.
  • Indien noodzakelijk of gewenst zal de instelling voorzien in de organisatie en opvolging van paramedische behandelingen in overleg met de gebruiker, zijn wettelijke vertegenwoordiger en/of een naaste verwante.
  • Voor ambulante budgethouders organiseert Albe geen medische opvolging. Albe is in dit geval slechts een schakel in het netwerk rond de budgethouder.
  • Aan de gebruikers wordt een zinvolle dagbesteding aangeboden, gericht op de ontwikkeling van ieders eigenheid en rekening houdend met de individuele mogelijkheden van elkeen
  • Alle aspecten van verblijf en begeleiding kunnen regelmatig worden besproken en geëvalueerd met de gebruiker, zijn wettelijke vertegenwoordiger en/of een naaste verwante.


  1. Bijzondere opnemingsvoorwaarden en de proefperiode


4.1. Een begeleidingsaanvraag voor niet rechtstreeks toegankelijke hulp kan slechts in overweging worden genomen mits een integratieprotocol dat toegang verleent tot deze zorgvorm werd afgeleverd door de Provinciale Evaluatie Commissie van het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap en de budgethouder beschikt over een persoonsvolgend budget.

Een begeleidingsaanvraag voor rechtstreeks toegankelijke hulp kan slechts in overweging genomen worden mits de zorgvrager kan beschikken over punten RTH en maximaal voor het aantal punten waarover de zorgvrager beschikt


4.2. Albe vzw behoudt zich het recht niet over te gaan tot een definitieve opname van de budgethouder wanneer uit zijn/haar (verbaal en/of niet verbaal) gedrag blijkt dat hij eigenlijk niet (langer) wenst begeleid te worden door Albe.

In geval de gebruiker naast zijn mentale handicap ook nog ernstige bijkomende fysieke of sensoriële handicaps heeft, behoudt de voorziening zich het recht om, na onderzoek van het medisch dossier van de betrokkene, niet over te gaan tot opname of begeleiding. Hetzelfde geldt ook wanneer de persoon met een handicap ingevolge zijn leeftijd bijzondere of meer intensieve zorgen behoeft.


  1. Onvoorziene afwezigheid

Een onvoorziene afwezigheid kan zich altijd voordoen. Als dit gaat om een afwezigheid van langer dan twee weken, werd op het collectief overleg afgesproken dat bij:

  • een afwezigheid owv een kortverblijf in een andere VZA de punten nodig voor het verblijf in de VZA voor de desbetreffende periode worden vrijgemaakt
  • een afwezigheid owv langdurige opname in een ziekenhuis of thuis: Albe blijft op dat moment voor je zorgen door op bezoek te komen, door te bellen, door het krantje te blijven bezorgen, doordat je soms weekends naar Albe komt. De punten blijven dan ingezet in Albe en we voorzien m.a.w. een vervangend hulpverleningsaanbod.

Qua woon-en leefkosten wordt een onderscheid gemaakt tussen een aanwezigheids- en een afwezigheidsprijs. Bij langdurige afwezigheid wordt je kamer wel vrij gehouden en de afwezigheidsprijs wordt aangerekend.

6.. Heroriëntering of ontslag uit de voorziening.


6.1 Proefperiode

Tijdens de proefperiode kan de voorziening slechts overgaan tot ontslag om redenen van heirkracht of wanneer de gebruiker niet blijkt te behoren tot de doelgroep, niet voldoet aan de bijzondere opnemingsvoorwaarden of de verplichtingen opgenomen in het protocol of het charter niet naleeft.

De gebruiker kan tijdens de proefperiode steeds een einde stellen aan de overeenkomst. 

Beide partijen bepalen in onderling overleg de na te leven opzeggingstermijn. Bij gebrek aan akkoord geldt een opzeggingstermijn van 30 dagen tijdens de proefperiode voor langdurige begeleidingen. Voor kortdurende begeleiding is er een opzeggingstermijn van 1 week.


6.2 Na de proefperiode.

  • Albe vzw verbindt zich ertoe een bewoner, na het verstrijken van de proefperiode, niet te ontslaan tenzij om redenen van heirkracht, om redenen voortvloeiende uit de beslissing tot tenlasteneming of om één van de hiernavolgende redenen:
  • Ontslag kan:


  • als de bewoner niet meer beantwoordt aan de bijzondere opnamevoorwaarden (vermeld in artikel 4.1.)
  • bij het niet nakomen door de bewoner of zijn wettelijke vertegenwoordiger van de in het protocol van verblijf en het charter vastgestelde verplichtingen.
  • Albe vzw kan de overeenkomst eenzijdig onderbreken:
  • wanneer de lichamelijke en/of geestelijke toestand van de bewoner zo evolueert dat hij met de beschikbare middelen niet meer optimaal kan begeleid worden, zodat overplaatsing naar een andere voorziening aangewezen is.
  • De medische staf van de v.z.w. stelt de toestand vast. Zij treft ook de nodige schikkingen om de overplaatsing te regelen.
  • wanneer de bewoner en/of zijn wettelijke vertegenwoordiger het samenleven in het tehuis in die mate verstoren dat de begeleiding als onmogelijk wordt beschouwd.
  • Het beëindigen van de overeenkomst door Albe vzw is slechts mogelijk indien bovenstaande situaties door beide partijen als definitief worden beschouwd. Het beëindigen hetzij door de v.z.w., hetzij door de bewoner en/of zijn vertegenwoordiger, is slechts mogelijk mits schriftelijke opzegging. De opzeggingsperiode kan slechts aanvangen op het einde van de lopende maand en zal drie maanden duren, behoudens uitdrukkelijke overeenkomst tussen de partijen voor mensen die gebruik maken van een persoonsvolgend budget. Voor personen die via RTH begeleid worden is er een opzegtermijn van een week.
  • Bij het niet respecteren van de vastgestelde of overeengekomen opzeggingstermijn door een van de partijen, dient deze aan de andere partij een verbrekingsvergoeding te betalen. Deze vergoeding is, per dag dat men vroeger de instelling verlaat, het verschil tussen de reglementair vastgestelde vergoeding voor de woon- en leefkosten, tenzij door de betrokkene wordt aangetoond dat de andere partij de schriftelijke overeenkomsten (bijlage collectieve rechten en plichten) niet nakomt.
  • De opzegging dient steeds bij aangetekend schrijven aan de andere partij betekend te worden.


  1. Wederzijdse rechten en plichten.


7.1. Albe vzw verbindt er zich toe de belangen van de bewoner te behartigen, rekening houdend enerzijds met de mogelijkheden van de bewoner en anderzijds met de grenzen bepaald door wettelijke beschikkingen en betoelagingen.

Albe vzw en de bewoner en/of zijn wettelijke vertegenwoordiger verbinden er zich toe zich te houden aan de wetgeving met betrekking tot plaatsing in tehuizen gesubsidieerd door het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap.

Albe vzw verbindt er zich toe de bewoner en/of zijn vertegenwoordiger van deze besluiten schriftelijk op de hoogte te brengen, wanneer deze overeenkomst erdoor beïnvloed wordt.


7.2. Bezoek (enkel voor residentiële budgethouders)

De wettelijke vertegenwoordiger, familieleden en kennissen kunnen de bewoner ten allen tijde komen bezoeken. Zij dienen hierbij rekening te houden met omstandigheden in de instelling en geplande activiteiten. Voorafgaand telefonisch contact is aangewezen.

Ongekend bezoek wordt eerst ontvangen door de mensen die op dienst zijn.

7.3. De ideologische, filosofische of godsdienstige overtuiging van de gebruikers wordt gewaarborgd, alsmede hun vrijheid en privacy. De voorziening doet een maximale inspanning om de privacy van de gebruiker te vrijwaren. Behalve aan daartoe bevoegde overheidsinstanties worden geen namen of identificeerbare gegevens aan derden meegedeeld. De personeelsleden zijn gehouden tot het beroepsgeheim.

De voorziening weigert geen budgethouder op grond van etnische afkomst, nationaliteit ( wel een ticket vaph nodig), geslacht, seksuele achtergrond, ideologische, filosofische, godsdienstige overtuiging, voorzover de werking en de integriteit van de werking of de medegebruikers niet in het gedrang komen.


7.4. Persoonlijke bezittingen.

Mits voorafgaand akkoord van de voorziening is het de budgethouder die residentieel in Albe verblijft, toegelaten persoonlijke meubels en voorwerpen in zijn kamer te plaatsen. De voorziening kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor verlies of beschadiging van deze bezittingen. De herstellings- of onderhoudskosten ervan zijn ten laste van de budgethouder.

Voor ambulante budgethouders geldt dat Albe niet verantwoordelijk is voor schade of verlies van kostbare bezittingen.


  1. Verzekerde risico's

De gebruiker wordt door Albe vzw verzekerd tegen aangerichte schade aan derden en tegen eigen lichamelijke ongevallen. De ambulante budgethouder of persoon die met RTH naar Albe komt, dient zelf een verzekering te hebben voor zijn vervoer van en naar Albe.

  1. Kwaliteitshandboek

Het kwaliteitshandboek kan ten allen tijde door de gebruikers worden ingekeken bij directie of kwaliteitscoördinator. Er is steeds een papieren en een elektronische versie beschikbaar. 



  1. Individueel dossier, inzagerecht en doorgeven van als vertrouwelijk bestempelde informatie

Voor iedere gebruiker wordt een algemeen individueel dossier en een medisch dossier opgesteld, bijgehouden en bewaard op het adres van de hoofdzetel van de vzw. (Lobelialaan 14, 2950 Kapellen). Iedere budgethouder heeft ten allen tijde inzagerecht in zijn algemeen individueel en medisch dossier en dient zich hiertoe te richten tot de directie. Gegevens die een derde betreffen, kunnen alleen ingezien worden als er geen afbreuk gedaan wordt aan het recht van de derde op bescherming van zijn persoonlijke levenssfeer. Dossiergegevens zijn bestempeld als vertrouwelijk en kunnen alleen ingezien worden na akkoord van medewerkers van de voorziening en derden die zij als vertrouwelijk bestempeld hebben.


  1. Wijzigingen aan het Charter collectieve rechten en plichten.

Charter collectieve rechten en plichten en protocol van verblijf kunnen aangepast worden na akkoord van de raad van bestuur. Aanvragen ter verandering moeten dan ook schriftelijk aan hen gericht worden via de directie. Eventuele veranderingen zullen ook steeds met het collectief overleg besproken worden.